maandag 15 december 2014

Gewoon zwavelkopje

Het is ondertussen te koud voor paddenstoelen, maar niet zo lang geleden zag ik nog een mooi plukje staan.  Altijd als ik paddestoelen zie staan, vraag ik me af hoe ze heten. Met de telefoon bij de hand, maak ik een foto en zoek ze later op. Ik moet eerlijk zeggen dat ik afgelopen najaar niet veel in het bos ben geweest. Maar deze wilde ik toch delen.

Ik weet nu dat dit het gewone zwafelkopje is. Een vrij veel voorkomend soort, die giftig is.
Alhoewel hij vroeger werdt gebruikt bij reumatische klachten, geeft hij maag en darm problemen en kan hij de lever aantasten.

Vroeger dachten mensen dat paddenstoelen magisch waren, omdat van de een op andere dag het bos vol stond. Padden waren de huisdieren van heksen en tovenaars. De paddenstoel was hun zitplaats. Vandaar de naam.

De paddestoel is maar een klein stukje van het organisme. Onder de grond zitten draden die zwamvlok heten. De draden vormen een soort net en aan het uiteinde van de draden komt een paddenstoel. De zwamvlok samen met de paddenstoel heet zwam.

Het gewone zwavelkopje maakt sporen onder het hoedje. Dit zijn zaden voor nieuwe zwammen. Eigenlijk zijn paddenstoelen een soort bloemen, maar dan anders. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten