woensdag 13 augustus 2014

Spring balsemien

De spring balsemien staat weer volop in bloei! Deze plant valt voor veel mensen onder de onkruid, maar ik vind hem prachtig. De hommels zijn er ook altijd zeer blij mee, want die vliegen af en aan naar deze plant.

Deze rijk bloeiende plant blijft klein, als hij het slecht heeft. Onder goede omstandigheden zoals bij mij in de volkstuin heb ik ze ook bijna 1, 80 meter hoog gezien. De stam was wel 15 cm in diameter.

Niet slecht voor een 1 jarige. Maar geen zorg; een vorstnacht en alle planten zijn weg. Daarom ben ik er ook niet bang voor om hem in mijn tuin te laten staan.
Hij verspreidt zich wel razendsnel het jaar daarna. Maar hij laat zich ook makkelijk wieden, want de wortels zijn zeer ondiep.

De naam spring balsemien komt van de zaaddozen. Als deze rijp zijn, springen ze open bij aanraking. Altijd leuk om even te doen. Iedere keer verbaas ik me hoeveel kracht er achter zit.

Zaad bewaren om te zaaien is me nog niet gelukt. Misschien moeten ze een koude periode hebben. Dit jaar eens proberen of het lukt als ik het zaad voor de winter buiten gooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten